מוזיקה קבלית

מוזיקה קבלית
בעל הסולם - מוזיקאי ומלחיןבעל הסולם - מוזיקאי ומלחין
יש סרטוני וידאו רבים עם מוזיקה של בעל הסולם.
האם הוא היה מוזיקאי או מלחין? או שזו צורת הבעה של התחושות שלו?
תשובתי: כל מקובל בתקופה מסויימת בחיים הרוחניים והיצירתיים שלו כתב טקסטים של שירים או מוזיקה. אותו הדבר עשה גם בעל הסולם. יש לו מוזיקה על הטקסטים של פרקי תהילים של דוד המלך שנכתבו כמעט לפני 3000 שנה, וגם על הטקסטים של תקופת בתי המקדש הראשון והשני, שנכתבו לפני יותר מ - 2000 שנה.
אבל אנחנו לא מכירים את המוזיקה הזאת, היא למעשה לא נרשמה ולא הוקלטה. בטקסטים קבליים ישנם סימנים, שֵמוֹרים, באיזו הטעמה (אינטונציה) לקרוא אותם, מפני שכבר יש לזה חשיבות, אבל אין את התווים עצמם, לא נתנו להם חשיבות, מפני שאדם צריך להביע את זה מתוך עצמו.
לבעל הסולם הייתה תקופה, אמנם קצרה מאוד, שבה הוא כתב הרבה מנגינות. אבל איך הוא העביר אותן? הוא שר אותן לתלמידים שלו, אלה שרו יחד איתו ובאופן כזה הקליטו אותן אחר כך על רשמקול. אני עוד זוכר את המכשירים הישנים, הם אפילו לא היו עם קלטות, אלא עם סלילים גדולים. היום אין קלטות וגם לא רשמקול.
אני שמעתי את ההקלטות האלה. הם כמובן, כבר היו מאוד ישנות, ובאיכות גרועה, אבל אנחנו ריעננו אותן. אתם יכולים לעשות היכרות עם המוזיקה הזאת בתוך הארכיון שלנו, באתר "קבלה לעם".
-

הניגון קרוב ללב
הניגון קרוב יותר ללב האדם. הוא פועל על הלב שלנו הרבה יותר חזק מסתם מילים. אנחנו נעשים שמחים, או פתאום רוקדים, או מתרגשים, כשהצלילים חודרים ללבנו ופועלים בנו


המקובל שנמצא בדרגה אחרת, 
שומע ומרגיש מציאות 
מאפס הרצון ועד רצון אינסופי

"הצליל הוא טכני. אם אני נמצא באיזה מין התרגשות, ההתרגשות שלי נובעת משני דברים מנוגדים - אור וכלי, חיסרון ומילוי, פלוס ומינוס, ימין שמאל. התנגשות בין זה לזה, רע ומילוי. ולכן ההתנגשות בין שני הדברים האלה, חיבור בין שני הדברים המנוגדים יוצר תדר, יוצר שינוי, איזה רעידה, התפעלות, ההתרגשות מזה שאין לי ויהיה לי, או מזה שלא היה לי ויש לי. ומתוך זה מגיע לכל נברא, זה באטומים שאנחנו מרגישים, בחלקיקים הקטנים ביותר, פליטת אנרגיה. שפליטת ההתפעלות והתרגשות במידה יותר גבוהה, יותר מובנת, יותר מורגשת, בצמחים, בחיות, בדגים, וגם כן ודאי שבבני אדם.

זאת אומרת, אני אומר ששירה או צלילים הם ממלאים את כל המציאות. ודאי שאנחנו כבני אדם הרגילים שנמצאים רק בתפיסת העולם הזה, אנחנו תופסים מזה רק חלק קטן ומה שמובן לנו, אבל המקובל דווקא, שהוא עולה לדרגה אחרת ושומע, מרגיש מציאות מאפס הרצון ועד הרצון נגיד אינסופי, אני לא יודע, אבל כנראה שכך. אז הוא מרגיש את השירה הזאת ממש "שיר השירים"." (הרב מיכאל לייטמן, בתוכנית "שלבי הסולם - מוזיקה רוחנית") 


* * * * * 

מסירה מושלמת
בחיים שלנו אין עוד מסר שמגיע לאדם בצורה כה מושלמת כמו ניגון. הוא משפיע ישירות על מיתרי הרצון של האדם. זה מסירה מושלמת בין אחד לשני, חבילה אחת שנכנסת ופועלת על האדם כמילוי, לפי נוסחאות מיוחדות שבנויות בו לקלוט את הצלילים האלה. (הרב מיכאל לייטמן, ערוץ "ניגון חיבור", 1)



ניגוני בעל הסולם
לימוד עצמי 


לימוד ניגון 1: חסל סדר פסח - ניגון בעל הסולם
סרטון הדרכה ללימוד נגינה בפסנתר של ניגון 'חסל סדר פסח' מאת בעל הסולם - מצורפים אקורדים לתרגול


אקורדים לניגון חסל סדר פסח


2/4C C G C
C Am Dm,G C
X2

Gm Gm Cm Gm
Gm Gm Cm Gm

C G C G
C G F,G C
X2

מקרא אקורדים:
אקורד דו = דו • מי • סול (C = C • E • G)
אקורד סול = סול • סי • רה (G = G • B • D)
אקורד פה = פה • לה • דו (F = F • A • C)
אקורד לה מינור = לה • דו • מי (Am = A • C • E)
אקורד רה מינור = רה • פה • לה (Dm = D • F • A)
אקורד סול מינור = סול • סיb • רה (Gm = G • Bb • D)
אקורד דו מינור = דו • מיb • סול (Cm = C • Eb • G


לימוד ניגון 2: קדיש - ניגון בעל הסולם
סרטון הדרכה ללימוד נגינה בפסנתר של ניגון 'קדיש' מאת בעל הסולם - מצורפים אקורדים לתרגול



אקורדים לניגון קדיש

2/4 Am | Am | Am | Am
Am | Am | Am | Am
C | C | Am | Am
F | Dm | E | Am
C | C | Am | Am
F | Dm | E | Am

Am | Am | Am | Am
Am | Am | Am | Am
C | F | Dm | Dm
F | G | C | C
C | F | Dm | Dm
F | G | C | Am
Am | Am | E | Am

סולו לניגון קדיש
לה, סיb, לה. לה(נמוך), לה(גבוה), מי.
סול סול סול סול סול, לה סול מי דו.
מי מי מי מי מי, פה מי דו לה.
לה דו, לה פה, מי רה דו רה מי.
סול סול סול סול סול, לה סול מי דו.
מי מי מי מי מי, פה מי דו לה.
לה דו, לה פה, מי רה דו סי לה.

לה, סיb לה סול פה סיb לה.
לה(נמוך), לה(גבוה), סול פה מי, לה מי.
סול סול סול סול לה. סול לה סול, פה מי רה.
פה פה פה פה סול. מי רה דו רה מי.
סול סול סול סול לה. סול לה סול, פה מי רה.
פה פה פה פה סול. מי רה דו רה דו.
דו סי לה מי, סי רה דו סי לה.

מקרא אקורדים:
אקורד לה מינור = לה • דו • מי (Am = A • C • E)
אקורד דו = דו • מי • סול (C = C • E • G)
אקורד פה = פה • לה • דו (F = F • A • C)
אקורד רה מינור = רה • פה • לה (Dm = D • F • A)
אקורד מי = מי • סול# • סי (E = E • G# • B)
אקורד סול = סול • סי • רה (G = G • B • D)

 לכבודם של הגדולים
לכבודם של הגדולים
בעל הסולם כתב שיר לכת (מארש) לכבודם של אותם המעטים שהגיעו לגמר התיקון, לעלייה שלמה מעל האגו שלהם והשיגו אלטרואיזם מוחלט, תכונת השפעה ואהבה לזולת, למען כולם.
שיר לכת זה מוקדש לאותן אישיויות מעטות, שהצליחו לעשות את גמר התיקון האישי שלהם בכל הזמנים, בכל התקופות.
שיר הלכת מהלל ומשבח את האנשים הגדולים, שהשיגו את המערכת העליונה של הטבע כולו, כאות הוקרה על הייחודיות, ההתמדה, העקשנות, היכולת להתעלות מעל עצמם להפוך להיות במהלך החיים האלה אורחים בהיכלות הגבוהים של הבורא.

לימוד ניגון 3: מארש - ניגון בעל הסולם
סרטון הדרכה ללימוד נגינה בפסנתר של ניגון 'מארש' מאת בעל הסולם - מצורפים אקורדים לתרגול


אקורדים לניגון מארש

2/4 Em | Em | B | B
Am | Am | F#○ | B | B
G | B | B| Em
Em | B | C , Am7 | B
Em | Em | Em
B | Am | B
C , Am7 | B
Em

סולו לניגון מארש
סי סי סי סי, סול סול פה# סול פה# מי.
מי רה# מי מי, פה# פה#, מי פה# מי רה#.
רה# רה# מי פה#, מי, רה#, דו סי לה,
סי סי סי סי, מי רה# דו סי.
סי סי סי(נמוך) סי(גבוה),
לה# סי, לה# סי, לה# סי, פה#,
סי פה#, סי פה#,
סול פה# סול, פה# מי.
סי סי סי מי, מי פה# מי רה#.
רה# רה# מי פה#, מי, רה#, דו, סי.
סי סי סי סול, סול מי סול.
סי סי סי סול, פה# סול לה, סול פה#.
סי סי סי לה, סול, פה#, מי רה#
רה# רה# מי פה#, מי, רה#, דו, סי.

מקרא אקורדים:
אקורד מי מינור = מי • סול • סי (Em = E • G • B)
אקורד סי = סי • רה# • פה# (B = B • D# • F#)
אקורד לה מינור = לה • דו • מי (Am = A • C • E)
אקורד לה מינור 7 = לה • דו • מי • סול (Am7 = A • C • E • G)
אקורד פה#○ [דיאז מוקטן] = פה# • לה • דו (F#○ = F# • A • C)
אקורד סול = סול • סי • רה (G = G • B • D)
אקורד דו = דו • מי • סול (C = C • E • G)

לימוד ניגון 4: קריבו לי - ניגון בעל הסולם
סרטון הדרכה ללימוד נגינה בפסנתר של ניגון 'קריבו לי' מאת בעל הסולם - מצורפים אקורדים לתרגול



אקורדים לניגון קריבו לי

2/4 Bm | A | G | Bm
 Bm | A | Em | Bm | Bm
Em | G | A | Bm
Em | G | A | Bm

Em | G | G(1/4) | A
A | A | A | A
Bm | Bm | A |
Em | Bm
Em | G | A | Bm

סולו לניגון קריבו לי
סי(נמוך) סי(גבוה) פה#.
מי לה מי.
רה מי לה סול פה# מי פה#.
פה# רה סי,
לה סי מי.
מי סי, לה סול פה# מי פה#.
מי פה#, מי פה#, רה דו# סי. לה, רה מי, לה סול פה# מי פה#.
מי פה#, מי פה#, רה דו# סי, לה רה מי לה סול פה# מי סי.
סי מי סול, סול לה סי סול,
סול פה# מי סי, לה מי.
רה, מי רה דו# רה מי, רה דו# סי.
סי(נמוך) סי(גבוה) פה#,
פה# רה סי,
לה סי מי.
מי סי לה סול פה# מי פה#.
מי פה#, מי פה#, רה דו# סי, לה רה מי לה סול פה# מי סי.

מקרא אקורדים:
אקורד סי מינור = סי • רה • פה# (B = B • D • F#)
אקורד לה = לה • דו# • מי (A = A • C# • E)
אקורד סול = סול • סי • רה (G = G • B • D)
אקורד מי מינור = מי • סול • סי (Em = E • G • B)

לימוד ניגון 5: אל מסתתר - ניגון בעל הסולם
סרטון הדרכה ללימוד נגינה בפסנתר של ניגון 'אל מסתתר' מאת בעל הסולם - מצורפים אקורדים לתרגול

אקורדים לניגון אל מסתתר

3/4 Dm | Dm | E | A
A  | A | Dm | Bb | A | A
Dm | Dm | E | A
A  | A | Dm | Bb | A | A | A | A
F | F | F | F | Dm | B| Gm | Dm

Dm | A | Dm | A
Gm | Gm | A | A
Dm  | Dm  | Dm | Dm
Dm | Dm | Dm | Dm
Dm  | Dm  | Gm | A
A  | A | A | Dm
Dm | F\c | B| Gm
A | A | Dm | Dm

סולו לניגון אל מסתתר
לה פה מי פה מי רה,
רה מי רה מי רה דו#.
דו# רה דו# דו# סיb לה,
רה רה רה פה מי, רה רה דו#.
לה פה מי פה מי רה,
רה מי רה מי רה דו#.
דו# רה דו# דו# סיb לה.
רה דו#, לה רה דו#, סיb סיb לה.
לה(נמוך) לה(גבוה) סול לה פה.
לה(נמוך) לה(גבוה) סול לה פה.
לה סול לה סיb לה,
סול סול פה מי לה רה.
לה רה רה רה, דו#.
לה רה רה רה, דו#.
סול סול סול רה דו#, סיb סיb לה.
לה סיb סול לה,
לה לה, פה פה פה פה.
לה סיb סול לה,
לה לה, פה פה פה פה.
רה פה פה, רה פה פה,
פה סול, פה פה מי.
מי סול סול, מי סול סול,
סול לה, סול סול פה.
רה פה פה, רה פה פה,
רה פה לה, סול פה מי רה דו# סיb לה, לה לה לה, פה מי רה.

מקרא אקורדים:
אקורד רה מינור = רה • פה • לה (Dm = D • F • A)
אקורד לה = לה • דו# • מי (A = A • C# • E)
אקורד מי = מי • סול# • סי (E = E • G# • B)
אקורד פה =  פה • לה • דו (F = F • A • C)
אקורד סול מינור = סול • סיb • רה (G = G • Bb • D)
אקורד סי במול  = סיb • רה • פה (Bb = Bb • D • F)



לימוד ניגון 6: להגיד בבוקר חסדך - ניגון רב"ש 

(בנו של בעל הסולם)


סרטון הדרכה ללימוד נגינה בפסנתר של ניגון 'להגיד בבוקר חסדך' מאת בעל הסולם - מצורפים אקורדים לתרגול




אקורדים לניגון להגיד בבוקר חסדך


2/4 Am | Dm | E | Am | Am

Am | Dm | E | Am | Am

Am | Dm | E | Am | Am

G | C | E | Am | Am

G | C | E | Am | Am



סולו לניגון להגיד בבוקר חסדך

דו מי מי, דו רה רה,

דו מי רה דו סי לה, מי.

דו מי מי, דו רה רה,

דו מי רה דו רה מי, לה.

דו מי מי, דו רה רה,

דו מי רה דו סי לה, מי.

סול לה, סול לה, סול דו.

רה מי רה דו רה מי, לה.

סול לה, סול לה, סול דו.

רה מי רה דו סי לה.



מקרא אקורדים:

אקורד לה מינור = לה • דו • מי (A = A • C • E)

אקורד רה מינור = רה • פה • לה (Dm = D • F • A)

אקורד מי = מי • סול# • סי (E = E • G# • B)

אקורד סול = סול • סי • רה (G = G • B • D)

אקורד דו = דו • מי • סול (C = C • E • G)

לימוד ניגון 7: בני היכלא (גירסה ראשונה) - ניגון בעל הסולם

סרטון הדרכה ללימוד נגינה בפסנתר של ניגון 'בני היכלא (גירסה ראשונה)' מאת בעל הסולם - מצורפים אקורדים לתרגול






אקורדים לניגון בני היכלא


4/4 Am , Dm | Am

E | E | E | Dm | Bdim | Bdim | E

E | E | Am | E | E | Dm

Bdim | Bdim | E

Am | Am | Am , E | E | E , Am

F | Dm | Bdim | Bdim | E



סולו לניגון בני היכלא:

מי, פה, רה פה מי.

מי פה סול# לה סול#, פה לה סול#.

סול# לה סי לה סול#, פה מי רה, מי פה רה.

רה מי פה רה, רה דו סי לה סול# לה,

רה מי פה, מי.

מי סי דו רה דו סי, סול# לה סול# פה מי.

מי לה, סול# לה סי דו, סי דו, לה דו סי.

סי רה, דו סי לה, סי לה סול# פה, לה פה מי פה, רה.

רה מי פה רה, רה דו סי לה סול# לה,

רה מי פה, מי.

מי לה, מי דו סי דו לה

לה מי רה פה מי, רה מי, רה מי, רה מי רה, דו סי רה דו.

מי רה, פה מי רה, דו סי לה, סול# לה רה.

רה מי פה רה, רה דו סי לה סול# לה,

רה מי פה, מי.



מקרא אקורדים:

אקורד לה מינור = לה • דו • מי (A = A • C • E)

אקורד רה מינור = רה • פה • לה (Dm = D • F • A)

אקורד מי = מי • סול# • סי (E = E • G# • B)

אקורד סי מוקטן = סי • רה • פה (Bdim = B • D • F)

אקורד פה = פה • לה • דו (F = F • A • C)


לימוד ניגון 8: הנה כחומר - ניגון בעל הסולם
סרטון הדרכה ללימוד נגינה בפסנתר של ניגון הנה כחומר' מאת בעל הסולם - מצורפים אקורדים לתרגול




אקורדים לניגון הנה כחומר:

2/4 Gm | Gm | Gm | Gm
Cm | Gm | E| Cm
A| Gm | D | Gm

Cm | Cm | Cm | Cm
Cm | Cm
Gm | Gm | Gm | Gm
B| F | E-D | Gm | Gm

סולו לניגון הנה כחומר:
רה סול, רה סול, רה סול.
סול סיb, סול סיb, סול סיb.
סול דו, רה דו סיb, סיb.
לה סול לה סיb סול.
סול דו, רה דו סיb, סיb.
לה סול לה סיb סול.

סול דו, סול דו. סול דו מיb רה דו, דו דו.
סול דו מיb רה דו, דו דו.
סול סיb דו סיb סול, סיb, סיb.
סול סיb דו סיb סול, סיb, סיb.
דו רה רה, רה פה דו דו,
סיb דו, לה סיb, סול.

מקרא אקורדים:
אקורד סול מינור = סול • סיb • רה (Gm = G • Bb • D)
אקורד דו מינור = דו • מיb • סול (Cm = C • Eb • G)
אקורד מיb במול = מיb • סול • סיb (Eb = Eb • G • Bb)
אקורד להb במול =  להb • דו • מיb (Ab = Ab • C • Eb)
אקורד רה = רה • פה# • לה (D = D • F# • A)
אקורד סיb במול = סיb • רה • פה  (Bb = Bb • D • F)
אקורד פה = פה • לה • דו (F = F • A • C)


נספח

ניגוני המקובלים


 מוזיקה קבלית




בניגוניהם הייחודיים, המקובלים מבטאים את התרשמותם מהעולם הרוחני בצורת צלילים. כשהאדם מאזין למוזיקה הקבלית, הצלילים נכנסים לליבו ומכוונים את מיתרי נשמתו להרגשת העולם העליון


אסופת ניגונים מאת בעל הסולם והרב ברוך שלום אשלג. כדי להרגיש את המדרגות הרוחניות שהמקובלים חוו, עלינו רק להאזין לניגוניהם ולרצות להתחבר באמצעותם להרגשת העולם העליון


העוצמה שמעביר המקובל בשירתו, היא אדירה ויכולה לחולל בנו פלאים. כדי לגלות את אותו הכוח הרוחני, עלינו רק לרצות להגיע אל מחוז השלמות שמתאר הרב"ש בשיריו


הרב ד"ר מיכאל לייטמן פותח צוהר אל המשמעות הפנימית של המוזיקה הקבלית. ביד אמן הוא מוליך את הצופה במשעולי החוויה הצרופה בהאזנה לניגוניהם המקוריים של הרב"ש ובעל הסולם




הצלילים הם האמצעי הישיר ביותר, הפשוט ביותר, לחולל בנו שינוי, שיגרום לנו לחוות משהו מהרוחניות. מקובלים תמיד כתבו שירים וניגונים יחד עם המאמרים המוכרים לנו. הצליל נכנס ללב האדם ומשנה אותו, מכייל אותו להרגשת העולם העליון, משום שניגוני המקובלים מבטאים את כל המדרגות וההרגשות של העולמות העליונים

כל אחד מאיתנו חווה מוזיקה בצורה שונה. לא ניתן להשוות את התרשמותם של שני אנשים מאותו הניגון. בסרט זה מסביר הרב לייטמן את המשמעות הפנימית המסתתרת מאחורי המוזיקה הקבלית. ביד אמן הוא מוליך את הצופה במשעולי החוויה הצרופה בהאזנה לניגוניו המקוריים של הרב יהודה אשלג, מגדולי המקובלים בכל הזמנים




הַשִּׁיר שֶׁל בַּעַל הַסּוּלָם

ספר "תלמוד עשר הספירות" כרך א', עמ' 8

-

הַבָּהִיר! וּמִן שְחָקִים מַזְהִיר.

שָמָּה: מִבִּפְנִים לְפָּרוכֶת הַמָּסָךְ.

סוֹד צַדִּיקִים שָמָּה מִתְבַּהֵר!

וְיָאִירוּ יַחְדָּיו הָאוֹר וְהַחוֹשֶׁךְ.

טוֹב מְאוֹד, לַחֲקוֹר מִפְעָלָיו,

וְאֵלָיו הִזָּהֲרוּ מִשְּׁלוֹחַ יָד.

אָז תִּשְמְעוּהוּ, וְכה תִּפְגְּשוּהוּ,

בְּמִגְדָּל עוֹז, שֵׁם הַמְּיוּחָד!

וְיֶעֱרַב לָכֶם דְּבַר אֱמֶת,

לְדַבֵּר דָּבָר בְּלִי בָּר.

וְכָל שֶׁאַתֶּם תֶּחֱזוּ לָכֶם,

עֵינֵיכֶם תִּרְאֶנָה וְלא זָר!




* * * * *

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה